Gyermekvédelem

Gyermekvédelemmel összefüggő pedagógiai tevékenység

A hátrányos helyzetű gyermekeknél előfordulhat az óvodai közösségbe kerülve, hogy gátlásokkal küzdenek, szorongók, nehezen kommunikálnak, konfliktushelyzetben bizonytalan vagy erőszakos megoldási stratégiákat alkalmaznak. Elsődleges feladatunk felderíteni a gyermek fejlődését veszélyeztető okokat. A gyermekvédelemmel kapcsolatos feladatok ellátását a gyermekjóléti szolgálat segíti, melynek munkatársa az óvodai szociális segítő. Vele együttműködve a gyermek veszélyeztetettségétől függően, jelzéssel élünk a gyermekjóléti szolgálat felé. Óvodapedagógusként pedagógiai eszközökkel törekszünk a káros hatások megelőzésére, illetve ellensúlyozására. A szülők figyelmének felhívása a gyermek fejlődésének sajátosságaira óvodapedagógusi fogadóóra keretében történik.Az esetlegesen felmerülő hátrányok „felmérése” 3 – 5 éves korban a napi tevékenységek során történik. Fontos elvünk, hogy a bármilyen ok miatt társaitól fejlődésben elmaradt gyermek fejlesztése, korrekciója egészséges társaival együtt, egyéni bánásmóddal történjék. A felzárkóztatás fontos eleme az életkorra leginkább jellemző utánzásos tanulás, a társak példája.  

A szociálisan hátrányos helyzetben lévő gyermekek felzárkóztatása, differenciált fejlesztése terén legfőbb célunk, hogy az óvoda nyugodt – érzelem gazdag – derűs légköre segítse esetleges sérüléseik kompenzálását. Az óvoda valamennyi dolgozója részéről elengedhetetlen a türelmes – elfogadó attitűd, a fokozott törődés, az egyénhez igazított elvárások; amelyek mintául szolgálnak a gyermekek számára. A beilleszkedési nehézségekkel küzdő gyermekek szocializációját segítő tevékenységeink a játék, drámajáték, az azonosulásra, kapcsolatteremtésre épülő játékok, a kreatív tevékenységek vagy a tapasztalatszerzés az egymással törődésről, különböző páros szituációs játékokkal. Az énekes játékok a hallás-, és ritmusérzék fejlesztés mellett a különböző érzelmek átéléséhez is segítséget adnak. Népmeséink nevelő hatású, önerősítő példát, erkölcsi irányt mutatnak.

Minden gyermek „ügyes” valamiben. Sokoldalú, önkifejezésre lehetőséget adó tevékenységek által segítjük önbizalmának fokozását, figyelemzavarának feloldását, önkontrolljának, önismeretének erősítését, a folyamatos egyéni motiváció fenntartását. Ezek legfőbb eszköze is a mozgás és a társas közösségi játékok (énekes- és szabályjátékok).A tehetség „felmérése” 3-5 éves korban, a napi tevékenységek során történik. A tehetséges gyermekek számára igyekszünk olyan lehetőségeket, tevékenységeket biztosítani, amelyek képességeik kibontakoztatását segítik. (Társas-, és logikai játékok; zenei fejlesztés; nagyobb ügyességet igénylő kézműves technikák – rajzpályázatokon való részvétel, Ovi foci, Sakk szakkör, Meseműhely).

Szociális segítő

Feketéné Baranyi Beatrix

Feketéné Baranyi Beatrix (Betti) vagyok a DMJV Család- és Gyermekjóléti Központjának munkatársa, mint óvodai,- iskolai szociális segítő vagyok jelen az intézményben. Végzettségemet tekintve szociálpedagógus vagyok. Korábban a Szenvedélybetegek Nappali Ellátásában dolgoztam terápiás segítőként, megbízott intézményvezetőként. Nagyon szeretem a gyerekeket, a velük való foglalatoskodást,-nekem is van 3.  Bízom benne, hogy, ha nehézségbe is ütközünk a gyermekkel kapcsolatban, azt közös erővel meg tudjuk oldani!

Elérhetőség: 06-30-143-6551

Fogadóóra: páratlan heteken szerdán: 10:00-11:00

 

A szolgáltatást biztosító intézmény neve:

DMJV Család- és Gyermekjóléti Központja Család-és Gyermekjóléti Központ/Szolgálat

4027 Debrecen, Thomas Mann utca 2/A szám;

Telefon/Fax: (36 52) 411-133, (36 52) 447-724

E-mail: csaladsegito@intezmeny.debrecen.hu

 

Kedves Szülők!

Azért vagyok itt, hogy segítsek:

  • információt nyújtani elérhető szolgáltatásokról, hivatalos ügyek intézésében
  • a gyermek óvodai életét érintő kérdésekben (beilleszkedési nehézségek, hiányzások, agresszió stb.)
  • tanácsot adni szülőknek a gyermeknevelés és a családi élet más problémát okozó területein
  • az óvodai csoportokban jelentkező nehézségek, problémák kezelésében
  • szabadidős tevékenységek szervezésében, ill. az óvoda által szervezett programokon való részvétel
  • készség- és személyiségfejlesztésben, szociális kompetenciafejlesztésben az óvodai csoportban – prevenciós célból
  • közösségi programok, családi programok, táborok szervezésében
  • közvetíteni a szülő és a pedagógus közötti megbeszélésen – bármelyikük fél kérheti
  • delegálni a családot a család- és gyermekjóléti szolgálathoz súlyos veszélyeztető helyzetben

Kérem, hogy Önök is forduljanak hozzám bizalommal, és keressenek fel a megadott elérhetőségeim valamelyikén, ha úgy érzik, hogy a gyermekükkel, családi életükkel kapcsolatban valamilyen kérdésben elakadtak, illetve ha nem látnak kiutat a problémájuk megoldásában.